مصاحبه مهندس مصدق زاده با روزنامه کار و کارگر

مصاحبه مهندس مصدق زاده با روزنامه کار و کارگر

تاریخ تاسیس شرکت

شرکت اختر برق اصفهان سال 1377 به صورت نیمه خصوصی و دولتی تاسیس شد و در سال 1388 رسما به صورت خصوصی در آمد و سهام آن به اعضای شرکت واگذار گردید.

درحال حاضر شرکت اختر برق اصفهان 4 شرکت زیر مجموعه با نام های فرآیند کنترل که امور مخابراتی را انجام می دهد، شرکت پویا نیرو سپاهان که پروژه های بهینه سازی و طرح های عمرانی را انجام می دهد، شرکت مبدل توان نقش جهان که تعمیرات ترانسفورماتور را انجام می دهد و شرکت رایان توان پارس که کار خطوط را انجام می دهد، می باشد.

نوع فعالیت

عمده فعالیت ما نگهداری و تعمیرات سیستم های برق فشار قوی، شامل 400کیلو ولت، 230کیلو ولت و 63کیلو ولت، پست های انتقال و فوق توزیع، خطوط بین پست ها، خطوط مخابرات برق منطقه ای اصفهان و سیستم های فوق توزیع و انتقال می باشد.

رتبه شرکت

هم اکنون و با توجه به تخصص موجود ما دارای گرید 1 نیرو و گرید 5 مخابرات و ابنیه می باشیم که با توجه به حجم فعالیت های اجرا شده در رشته های ابنیه و مخابرات در حال ارتقا گرید هستیم.

همکاری با ارگان ها و شرکت ها

در 11 سالی که از خصوصی کردن شرکت می گذرد حدود 80 درصد از فعالیت ها و همکاری های ما با شرکت برق منطقه ای اصفهان بوده است. از سوی دیگر اجرای برق فشار قوی صنایع، شامل صنایع فولاد اصفهان، فولاد صبا و فولاد سفید دشت، شرکت پتروشیمی گلپایگان، کارخانجات سیمان و … را نیز بر عهده داشته ایم.

پروژه های اجرا شده

ما در 23 سال فعالیت به ازای هر سال یک پروژه تعمیر و نگهداری با شرکت برق منطقه ای اصفهان (بعنوان پروژه اصلی) و در کنار آن هر سال بالغ بر 10 پروژه فرعی تست و راه اندازی و نصب داشته ایم که در برق منطقه ای اصفهان، برق متطقه ای یزد، برق منطقه ای زنجان، برق منطقه ای سیستان و بلوچستان و برق منطقه ای هرمزگان صورت گرفته است.

شاخص ترین پروژه اجرا شده

شاخص ترین و بزرگترین پروژه ما تعمیر و نگهداری برق منطقه ای اصفهان است که 70 درصد فعالیت های ما را شامل می شود.

پروژه های در دست اجرا

در حال حاضر تعداد 12 پروژه بزرگ در دست داریم که عبارتند از:

  1. تعمیر و نگهداری برق منطقه ای اصفهان
  2. تعمیر و نگهداری خطوط حوزه انتقال نیروی قزوین
  3. تعمیر و نگهداری برق منطقه ای زنجان
  4. فولاد مبارکه
  5. فولاد صبا
  6. فولاد سفید دشت
  7. پتروشیمی گلپایگان
  8. سیمان اصفهان
  9. سیمان سپاهان

و تعدادی از پروژه های دیگر

میزان اشتغال زایی صورت گرفته توسط شرکت

با توجه به حجم فعالیت های در دست اجرا این شرکت افتخار دارد که برای تعداد 400 نفر از هموطنان خود به صورت مستقیم ایجاد اشتغال نماید.

تاثیر تورم در اجرای پروژه ها

در حال حاضر تمام کسب و کارها و افراد جامعه با مشکل افزایش نامتعارف قیمت ها روبرو هستند و ما هم جدای از آنها نمی باشیم.

عمده مشکل ما در پروژه هایی بوده که تامین تجهیز داشته ایم و فشار زیادی به ما وارد کرد. در واقع تهیه کالاها خصوصا کالاهای وارداتی هم به لحاظ واردات و هم به لحاظ تامین نقدینگی فشار بی امانی را به ما وارد کرد.

برای نمونه پروژه ساختمانی برق ناجی آباد-کاشان را که در دست اجرا داریم با توجه به افزایش قیمت ها حتی با در نظر گرفتن تعدیل هم امکان اجرای آن را نداریم و متضرر می شویم! و مجبوریم که این ضرر را از سایر پروژه ها پوشش دهیم و در نهایت در پرداخت هزینه های جاری نظیر حقوق پرسنل با مشکل روبرو گردیم.

مشکلات حوزه دارایی و تامین اجتماعی

با توجه به پرداخت مرتب مالیات و بیمه ما مشکلی با ادارات فوق نداریم ولی باید اذعان کرد که بار سنگینی را به دوش ما گذاشته اند و میبایست که راهکاری در این خصوص اندیشیده شود.

ما دقیقا 25 درصد از تمام درآمدهای خود را صرف مالیات و بیمه می کنیم که واقعا کمرشکن می باشد!

استفاده از تسهیلات بانکی

اگر بخواهیم واقعی تر به این موضوع بپردازیم باید عنوان کنم که با توجه به نرخ سود 18 درصد نمی توان نام وام های بانکی را تسهیلات گذاشت.

ما برای جبران کمبود نقدینگی که به واسطه افزایش بی رویه قیمت ها، مالیات و بیمه سنگین و … به وقوع می پیوندد تقریبا مجبور به دریافت وام بانکی می شویم! تا بتوانیم در عرصه باقی بمانیم و فعالیت کنیم و در واقع سود فعالیت شرکت صرف موارد فوق می گردد!

وضعیت نیروی متخصص

خوشبختانه در اصفهان با وجود دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه های آزاد خمینی شهر و نجف آباد که کمک شایانی به تربیت نیروهای متخصص می کنند با مشکل کمبود نیروهای متخصص مواجه نیستیم ولی در استان های زنجان، یزد و قزوین مشکل زیادی در خصوص نیروی متخصص داریم و باید تخصص را بومی سازی کرد و ما به همین منظور در استان های مذکور بالغ بر 30 نفر نیروی متخصص را آموزش و تحویل جامعه داده ایم که این بابی می شود که در صورت عدم حضور ما هم این نیروها توسط شرکت های دیگر بکار گرفته شوند.

در واقع این آموزش و تربیت نیرو باقیات و صالحات ما می باشد و هنوز هم مشغول به این امر مهم می باشیم.

اقدامات صورت گرفته در خصوص افزایش ایمنی

شغل ما همواره با خطراتی روبرو است و به همین منظور ما تامین و تجهیز نیروهای خود به تجهیزات ایمنی را در اولویت کارهای خود قرار داده ایم و خوشبختانه با توجه به حساسیت کار و خطراتی که همواره پرسنل ما را تهدید می   کنند، در سال 99 هیچگونه حادثه ای نداشته ایم.

لازم به ذکر است که در حوزه ایمنی، برخی از دستگاه های تولید داخل با قیمت های مناسب تولید گردیده که از نمونه های خارجی هم با کیفیت تر است و موجب گردیده تا بتوانیم با بهره مندی از آنها در امر فوق موفق عمل نماییم.

سخن پایانی

این روزها گرانی و تورم در جامعه حرف اول را می زند و این مسئله شامل شرکت ها و پرسنل آنها نیز می گردد، خصوصا در شرکت اختر برق اصفهان که پرسنل محور می باشد و بیشترین هزینه ما پرسنلی است.

لذا تنها درخواست ما این است که مسولان محترم تدبیری برای کاهش مشکلات مالی جامعه، خصوصا پرسنل صنعت برق بیاندیشند.

این صنعت بسیار حساس است و شاید با کوچکترین خطای انسانی چندین استان با قطع برق روبرو شوند و مشکلات بزرگ و غیر قابل جبران پیش بیاید.

از این رو حمایت از تلاشگران این عرصه می تواند یکی از اقداماتی باشد که اولویت و فوریت آن تاثیر مثبتی به همراه دارد.

تشکر و قدردانی

وظیفه می دانم قدردانی ویژه ای داشته باشم از مهندس موسی رضایی مدیر عامل محترم برق منطقه ای اصفهان و مهندس اسلامی معاونت محترم برق منطقه ای اصفهان که با توجه به اینکه اشراف خوبی در صنعت برق دارند با آماده سازی بستر کار، آموزش و تامین نقدینگی حمایت همه جانبه ای را از ما بعمل می آورند که تعامل و همکاری آنها در اجرای پروژه ها ستودنی است.

در خاتمه از پرسنل سختکوش شرکت اختر برق اصفهان و شرکت های زیر مجموعه که با تعهدی مثال زدنی ما را در اجرای پروژه ها یاری می نمایند، تشکر و قدردانی صمیمانه ای بعمل می آورم.

متن کامل مصاحبه را در روزنامه کار و کارگر بخوانید…

دیدگاهتان را بنویسید